Zasady BHP obowiązujące w biurze

Zasady BHP obowiązujące w biurze

26 października 2018 1 By Redakcja

Jedną z najważniejszych aktywności w życiu każdego człowieka jest wykonywana przez niego praca zawodowa. Każdy pracownik powinien czuć się bezpiecznie i komfortowo w swoim miejscu pracy, a obowiązkiem pracodawcy jest stworzyć takie warunki, które mu to zapewnią.

Biuro

Wielu osobom biuro kojarzy się z bezpiecznym miejscem pracy, w którym w zasadzie poza posiadaniem apteczki i gaśnicy, wszystko inne może być zbędne. Jednak i biuro musi spełniać konkretne wymagania. W każdym pomieszczeniu biurowym panować ma czystość i porządek. Konieczne jest także zapewnienie okresowej konserwacji i remontu pomieszczeń, tak by panujące w biurze warunki były zgodne z wymogami BHP. Równie ważną kwestią jest oświetlenie. Pracodawca musi zadbać o to, żeby pomieszczenie biurowe oświetlone było przede wszystkim światłem naturalnym, ale i sztucznym.

Pokój pracowników

Pomieszczenia pracowników powinny posiadać odpowiednią wymianę i temperaturę powietrza, być zabezpieczone przed wilgocią, nadmiernym nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi niekorzystnymi bodźcami. Generalnie pracodawca musi zadbać o to, aby nie wystąpiły żadne szkodliwe i uciążliwe czynniki, które mogłyby źle wpłynąć na zdrowie pracownika.

Stanowisko

Pracownik nie może zostać narażony na zbytni hałas podczas wykonywania pracy. Jego stanowisko powinno być bezpieczne i wygodne oraz wyposażone w niezbędne, łatwo dostępne materiały biurowe. Konstrukcja biurka musi być wygodna i przystosowana do danego pracownika. Odpowiednie parametry fotela i monitora również winny spełniać określone wymogi.

BHP

Pomieszczenia higieniczno-sanitarne.

Wszystkie higieniczno-sanitarne pomieszczenia i potrzebne środki czystości powinny być dostosowane do rodzaju pracy,  liczby korzystających z nich osób oraz panujących warunków. Toalety powinny znajdować się na każdym piętrze, a w przypadku, gdy w danym biurze zatrudnionych jest przynajmniej 10 osób, to nie dalej niż 75 metrów od stanowiska pracy.

Pracodawca nie ma obowiązku wygospodarowania przestrzeni z przeznaczeniem na palarnię, jednak może to uczynić. Miejsce takie musi być oznaczone, służyć wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych, a także posiadać odpowiednią wentylację.

Odpowiednia przestrzeń do pracy

Odpowiednia przestrzeń biurowa, wspomagająca efektywność i komfort wykonywania danej pracy, powinna być w pełni wyposażona i umeblowana. Ważne jest wybieranie nowatorskich, zrewolucjonizowanych biur, które znacznie ułatwią nam wykonywanie zawodu oraz zapewnią komfort pracy w zgodzie z przepisami BHP.

 

Źródło: