Rewitalizacja miast przy użyciu współczesnych materiałów budowlanych

Rewitalizacja miast przy użyciu współczesnych materiałów budowlanych

6 grudnia 2018 0 By Redakcja

Centra miast często dzięki funduszom unijnym odzyskują swój historyczny charakter. Jak jednak dokonać zmian w przestrzeni miejskiej zachowując jej użytkowe znaczenie.

Muszą być zachowane ciągi komunikacyjne oraz drogi przeznaczone dla różnych pojazdów. Muszą być one tak wykonane, aby ułatwić ich sprzątanie służbom komunalnym. Dodatkowo takie realizacje drogowe powinny wpisywać się w plan przestrzenny stworzony przez architekta miejskiego.

Rodzaje nawierzchni stosowane w takich pracach rewitalizacyjnych

W obszarze zabudowanym powstają drogi rowerowe oraz trakty piesze służące jako deptaki miejskie. W tych planach nie zawsze ujęta jest kostka brukowa. Warto, jeżeli jest tyle miejsca ułożyć kilka ciągów komunikacyjnych dostosowanych do różnych zadań. To pozwoli na poruszanie się również po odnowionych placach osobom poruszającym się wózkami inwalidzkimi. Można rozróżnić takie trakty kolorami lub oznaczeniami poziomymi. Jeżeli jest taka możliwość, układane mogą być elementy betonowe z powłoką imitującą płukany piasek. To znacząco poprawia szybkość realizacji i zapewnia równą oraz wygodną do poruszania się powierzchnię.

Dzięki rozróżnieniu obciążeń dla poszczególnych dróg można stosować materiały dostosowane do przewidzianej masy pojazdów użytkowników. W taki sposób można planować drogi techniczne gdzie w razie konieczności może podjechać samochód ciężarowy bez ryzyka, że zniszczy infrastrukturę. To samo dotyczy włazów żeliwnych i kratek ściekowych montowanych w ciągach komunikacyjnych.

Materiały do budowy ciągów pieszych

Układ chodników może być czasami skomplikowany ze względu na warunki terenowe. Stąd też konieczność doboru materiałów do ich wykonania ułatwiających nawet trudne realizacje. Mniejsza kostka chodnikowa jest bardziej podatna na kształtowanie łuków. W taki sposób można tworzyć ciekawe formy dekoracyjne. W miejscach, gdzie zastosowana zostanie kolorowa kostka można dowolnie tworzyć podział przestrzeni na strefy bez malowania znaków poziomych. W taki sposób wydzielane są miejsca parkingowe, aby nie wpływać na zabytkowy charakter okolicy. Tak również tworzone są przejścia dla pieszych i zatoczki autobusowe. Takie wskazanie miejsc specjalnych możliwe jest również przez zastosowanie innego materiału takiego jak kamień lub kruszywo kamienne.